Alpy 2018

4. – 13. 8. 2018

Vyrážame v sobotu ráno o siedmej dvomi autami, s Kinderkom ide Alenka, Mirka, Jožko a Vilko, so mnou zas Miro a v Novom Meste sme pribrali aj Maja. Tibor to na poslednú chvíľu stornoval z osobných dôvodov, čo nam aj zapasovalo, lebo neviem ako by sme s tam pomestili, mali sme veľa bagáže. Keď máš malý batoh, zbalíš sa do neho, keď máš väľký batoh, zoberieš viac a prúser, keď sa balíš do auta.

V Bratislave sme sa stretli na benzínke a pokračovali sme spolu až do Kaprunu, do kempu, kde sme boli ubytovaní aj v minulosti s Lubom. Tiekla tam rýchla ladovcová riečka, aj sme sa v nej schladili. Bolo ju aj riadne počuť, ale v noci som ju jasne prechrápal.

5. - 6. 8. 2018 Grosses Wiesbachhorn

6. - 8. 2018 cesta Chamonix

Do Les Houches dorážame o desiatej už potme, rampa v kempe bola dole a tak sme auta nechali vonku, pršalo nám už od priesmyku nad Martigny, ale akčná uderka z druhého auta vyrazila stavať stany, my sme to kašlali, otvorili sme si pivo a bola aj nejaká domovina, neskôr sa Miro presťahoval do fiata a my sme si s Majom o druhej, keď prestalo pršať postavili malý stan.

7. 8. 2018 vychádzka do Chamonix

Ráno bol iný svet, modrá obloha veštila pekný deň, Midi, Tacul aj Gouter sa nám predvádzali, cudne zahalený v závoji obláčikov. Presťahovali sme si stany a autá na jednu terasu, Alenka nás zaregistrovala u šéfky, spáchali sme hygienu i kafe s raňajkami a pešo sme vyrazili do Chamonix.

Vilkov odhad tri kiláky som upravil na šesť a nakoniec to bolo desať. Bolo horúco, ale majú tam fontánky a vodu na každom rohu, vymietli sme pár hodne predajní s výstrojou, Jožko si kúpil poriadne bríle, Peťo s Mirkou zas camelbacky. Boli sme pozrieť lanovku na Midi, i turistické kancelárie na námestí. Hladali sme info o uzavretí MB, ale informácie boli kusé a nikto nič vlastne nevedel.

Našli sme čisla na chaty Tete Rousee i Gouter a Majo tam skúsil zavolať, či nemajú volné miesto. S prekvapením zistil že volne majú a tak zaistil ubytko na Gouteri pre osem ľudí. Až neskôr sme sa dozvedeli, že horský vodcovia štrajkovali a tak sa tam uvolnilo miesto na chate. Vraj je teplo v kuloári padá veľa šutrov a chceli, aby klienti podpísali pred výstupom reverz. Neviem, lebo keď sme išli hore aj dole, tak okrem nejakých orechov nepadlo v kuloári nič a aj hore na rebre to bolo úplne v pohode.

Naspäť sme sa vrátili autobusom, šli sme na čierno, lebo až v kempe sme potom vyfasovali také kartičky na bus. Večer sme nadviazali družbu s partiou z Hlohovca, mali za sebou Gran Paradiso a šli tiež na MB, tak sme im poradili tú chatu a tiež si zaregistrovali ubytko na Goutery.

Čosi sa aj popilo a až neskôr ma napadlo, keď som zaliezol do stanu, že sme si nevyparkovali autá.

8. 8. 2018 Aiquille du Midi a MB du Takul

9. 8. 2018 Mer de Glace

Mali sme deň voľno a tak sme sa rozhodli vybehnúť si na Mer de Glass - čierny ľadovec, boli sme tam dakedy s Vilkom,  Dominikou, Peťou a strašne sme cestov dole zmokli.

V Chamonix sme postupovali popod lanovku k hore a povedľa Carefuru k bobovej dráhe s lanovkov. Odtiaľ chodníkom stále vyššie a vyššie, až k malej chatke, kde si poniektorí dali pivečko. Stúpame ďalej a po dvoch hodinkach prichádzame k cieľu, začalo nám pršať, najprv len tak jemne, ale postupne pridávalo.

Pozreli sme si Glacierium, vývoj ľadovcov na zemi i tu vo Francii, presunuli sme sa k lanovke, pozreli sme si kryštály v mineralogickom múzeu a po chodníku sme začali zostupovať k ľadovcu. Začalo doslova liať, ja som sa vrátil, šak som to už videl a nebudem tu oxidovať v daždi, počkal som ich v reštaurácii. Dole sme sa zviezli vláčikom za nejakých pouhych necelých tridsať Eury.

Ten ľadovec klesol o sedemdesiat metrov od našej poslednej návštevy, ak to takto pôjde ďalej, tak sa možno niektorí z nás dožijú roztopenia aj toho posledného.

Nástup na Gouterku 10. 8. 2018

Čakanie na chate a zostup 11. 8. 2018

Výstup na MB a zostup foto od Maja

12. -13. 8. 2018 návrat

Ráno sme spakovali stany a výstroj, vyplatili kemp a okolo jedenástej vyrazili na cestu domou. Prespali sme v našom kempe v Kaprune, dorazili sme tam už potme.

Ráno pokračujeme ďalej, plánovali sme sa zastaviť v Silberkarklamme, ale na platenú horskú cestu sme sa už nedostali, bolo už jedenásť hodín a vraj je to tam hore už všetko plné, tak sme za prispenia domotanej Peťovej navigácie pokračovali ďalej.

Rozdelili sme sa na pumpe v Blave, my sme zachádzali, oni ťahali rovno domov. Maja sme vyložili v Novom meste, Mira zase v Bystričanoch, domov som dorazili okolo deviatej a mal som už toho cestovania v podstate plné zuby. U Peťa v aute bez klímy si to užili asi ešte kvalitnejšie.

Po týždni prišiel pozdrav z Rakuska za päťdesiat Éčok, za rýchlosť pri Salzburgu prvý deň, hádam ništ viac nedorazí.

Bola to náročná akcia s množstvom cestovania i finančne dosť náročná, ale hlavný cieľ bol stopercentne splnený, všetci záujemci o vrchol Mont Blanku ho zdolali, dali sme aj Wiesbachorn, videli sme Aqille du Midi i Takul a boli sme i na Mer de glass. Pričuchli sme si k ľadovcom i k redšiemu vzduchu a trochu preverili ako na tom sme.